dijous, 1 de març del 2012

ARTHUR MILLER, EL DRAMATURG RECORDA ( I )

Marilyn Monroe
(...) Con un papel en que prácticamente no hablaba , había causado un impacto tremendo. Yo había tenido que meditar unos instantes para recordarla en la película. Había parecido más un adorno que una actriz, una apostilla casi silenciosa al poder oficial y falsas propiedades de Calhern, la rubia imbécil y quintaesencial del brazo del mundano y corrupto representante de la sociedad. En aquella estancia llena de actrices y esposas de próceres, todas deseosas de vestir y comportarse con la ostentosa discreción de una señora, Marilyn Monroe parecía ridículamente provocativa, un pájaro extraño en medio del gallinero, aunque sólo fuera porque el vestido se le ceñía de un modo descarado, afirmando más que sugiriendo que tenía un cuerpo debajo, y que era el más apetitoso de la estancia. Y parecía más joven e infantil que cuando la había visto por vez primera. El resentimiento femenino que la rodeaba en casa de Feldman era casi tan sólido como un gas lacrimógeno (...). En vano buscaba el ojo el menor defecto en la arquitectura de sus formas mientras bailaba con su pareja, ya que su perfección parecía inducir a buscar la lacra inevitable que la asemejara a los demás mortales. Era pues una perfección que suscitaba el deseo de protegerla, aunque al mismo tiempo imaginaba yo la dureza de que había tenido que rodearse para haber sobrevivido allí tanto tiempo y con aquel éxito relativo. Aunque según parecia, por el momento estaba sola en el mundo. (...)

Arthur Miller

VUELTAS AL TIEMPO
Arthur Miller
Traducció, Antonio-Prometeo Moya
colección andanzas
Tusquets Editores
Barcelona 1987
-----------------------------
Fotografies:
Mih Jeans
martygervaispoetlaureate
Marilyn Monroe i Arthur Miller

16 comentaris:

Eduard ha dit...

Jo la relació entre l'Artur Miller i la Marilyn Monroe sempre m'ha semblat que ell la va maltractar molt. Digui ara

Eduard ha dit...

Jo la relació entre l'Artur Miller i la Marilyn Monroe sempre m'ha semblat que ell la va maltractar molt. Digui ara

Allau ha dit...

Res pitjor que un intel·lectual que intenta justificar com es deixava dur per pulsions completament comprensibles per a la resta dels mortals.

Allau ha dit...

Glòria, posa el (II) al títol del teu apunt i esborra aquest comentari perepunyetós.

GLÒRIA ha dit...

És una apreciació interessant, Eduard. A les fotografies sempre se'ls veu enamorats. La vida amb ella no podia ser fàcil perquè estava malalta dels nervis -ja ho saps- i penso que a la llarga això el va afectar a ell. Investigaré.

Allau,
La magnífica autobiografia de Miller aprofondeix molt més enllà de l'explosiva presència de Marilyn. parla d'ella com d'una criatura bona i tendra que sempre va encaixar molt bé amb la senzilla família de l'autor de The Crucible.
Creus que haig de posar II? L'altra és l'I del Tennessee W. i aquest és l'I de l'Arthur M.. Què hi dius?

novesflors ha dit...

La Marilyn, una glopada d'aire fresc em sembla quan hi pense.

David ha dit...

M'ha agradat molt com descriu l'escena en Miller. Tant les mirades dels homes com les de les dones devien concentrar-se totes en aquell cos que segurament mai va poder passar de cos a persona.
Una abraçada, Glòria!

GLÒRIA ha dit...

A mi, Novesflors, em sembla un ser únic al món. Va ser molt imitada, va tenir precedents però ella és only the one, la irrepetible.

David,
Jo crec que el gran escriptor també la miraba de forma criticable. Era molt bonica però també també era vulgar i molt directament sexual. Segurament que mai va deixar de ser un cos pels altres -ella llegia i escribia amb certa constància-però pel que he pogut saber estava encantada de despertar les passions que despertava encara que la majoria no hi veiés més enllà del seu cos. Ella i les seves curves junt amb la dolça tendresa del seu rostre feien un tot.
Una abraçada!

Alberto Granados ha dit...

Nunca la vi como una mujer sexualísima: le vi siempre sa dimensión del enorme desaliento, pese a que la imaginería de MM se centró siempre en la enorme e indiscutible carga sexual que ella misma cultivó.
Janis Joplin, otra suiicida que me cautivó en mis años mozos, decía que cada noche la deseaban 20000personas en el escenario pero que luego no tenía quien le diera un solo abrazo por la noche.
Marilyn me parece otro caso de personakje prediseñado para ser una bomba sexual, pero que siempre tuvo el lado humano, desvalido y doliente.
Que es el que me gusta a mí, por cierto.

AG

GLÒRIA ha dit...

Seguro que te gusta, Alberto pero me pregunto, con malicia, si te importaría el aspecto desvalido y doliente si anduviera alojado en una presencia más común y no en este explosivo montón de curvas con cara de niñita...
Es interesante lo que dices de "personaje prediseñado". Creo que pertenece a una época en la que se diseñaba menos que ahora, el espectáculo con toda su falsedad, era más espontáneo. Imagino a Marilyn autocreándose de ingenua deseable, de criatura explosiva instalada en una semiinconsciencia que la convertía en vulnerable y ponía a los hombres a sus piés.
Tu sensible comentario sobre el fenómeno Monroe han dado mucho de sí.
Una abraçada, estimat Alberto!

GLÒRIA ha dit...

Donde dice "han dado mucho de sí! debe decir "ha dado mucho de sí"
Sorry!

Kenza ha dit...

Bonjour Gloria,
Je te remercie de ta visite et de ton gentil commentaire, mais ne peux malheureusement pas répondre à ta question! Ce mot n'est pas d'origine française, alors...
Je te souhaite une très belle soirée

Olga Xirinacs ha dit...

Una projecció corporal i aurífera, que deixava al pas el desig inconfessat de possessió.

Gràcies per molestar-te a buscar el llibre. Un llibre que haurien de tenir les biblioteques, perquè se'n feien subscripcions, d'aquests premis, i cal pensar que se'n feien la col·lecció... Almenys d'aquest, que és el més important de Catalunya.

¡Què hi farem! Cal adaptar-se als fets. Ara bñe, les biblioteques es presren llibres entre elles. El poden demanar.
Una abraçada,

pfp ha dit...

imitable pero inigualable, su relación con Miller con Kennedy le da además un aura única... no soy hombre,... me fascina su belleza y su tristeza

GLÒRIA ha dit...

Merci Kenza. Je pense que c'est un mot inventé. Si je peux l'éprouver, je vous le dirai.

Recordada Olga,
És ben curiós llegir com en Miller transmormava la seva dona en paraules.
Faré la "Desiderata" del teu llibre.
Et tindré informada.

Y con otros tantos, Pilar que la chica era muy cariñosa. Me gusta su cara de niña que inspira tanta ternura y contrasta con el cuerpo tan redondeado.
Un beso!

GLÒRIA ha dit...

Olga,
He dit transmormava per transformava. De vegades el cap i les mans perden contacte.